10/05/2023

Door:  Joep Bremmers - De Vlissingse Bode

VLISSINGEN - De Lions Club Vlissingen geeft op vrijdag 19 mei het Lions Huysfeest in het Huys ter Schelde in Koudekerke. Met het Huysfeest blazen de Lions een oude traditie nieuw leven in als opvolger van de roemruchte feesten die ooit in hotel Britannia en later het Arsenaaltheater werden gegeven. De opbrengst van het feest is bestemd voor goede doelen.

“Al jaren organiseren we feesten en evenementen zoals de Haringparty Vlissingen, het Winterfeest, de Bridgedrive en samen met de Junior Kamer Walcheren de Eendjesrace,” vertelt Ivo van der Velde van de Lions Club Vlissingen. “Allemaal evenementen waarbij de opbrengst altijd voor het goede doel is. Zo organiseerden we vroeger ook het Lions Lentefeest, een groot succes waar mensen uit heel Zeeland naartoe kwamen.” Met een knipoog naar het verleden organiseren de Lions nu een nieuw feest in het Huys ter Schelde. “Het Lentefeest hebben we al sinds 2017 niet meer kunnen organiseren omdat de locatie, het Arsenaaltheater, niet meer beschikbaar was. Er is geen geschikte locatie voor de formule van het lentefeest meer in Vlissingen. Daarom hebben we nu een iets kleiner feest in het Huys ter Schelde.”

Goede doelen
De opbrengst van het Huysfeest is net als bij het Lentefeest bedoeld voor goede doelen. “Het Huysfeest is voor ons een mooie manier om geld in te zamelen voor lokale goede doelen en tegelijkertijd een dikke knipoog te geven aan ons oude lentefeest,” vertelt Van der Velde. Welke goede doelen er met de opbrengst worden ondersteund is nog niet bekend. “We kiezen de goede doelen één keer per jaar. In november vergaderen we over welke doelen we ondersteunen en stemmen daar over. Dus er kunnen nu nog aanvragen worden gedaan. We ondersteunen Vlissingse, Walcherse en Zeeuwse goede doelen, in die volgorde.”

Muziekoptredens
Het Lions Huysfeest begint met een luxe diner voor de grotere sponsoren. Daarna zijn er in drie zalen optredens en meerdere bars en hapjesbuffetten. Optredens zijn er van veel lokale artiesten en dj’s. Niels Geusebroek die op het laatste Lentefeest in het Arsenaaltheater optrad is de eerste artiest die op het nieuwe Huysfeest komt optreden. Herman van Beerendonk komt met negen Zeeuwse artiesten in wisselende samenstelling spelen.

Toekomstbestendig
“We krijgen veel enthousiaste reacties en hebben vooral al veel grote sponsorpakketten verkocht. We hebben zelfs twee hoofdsponsors. Voor ons een teken dat Zeeland op een dergelijk feest zit te wachten. Nu we eindelijk weer mogen, willen we een mooi en toekomstbestendig evenement neerzetten.” Kaarten voor het Huysfeest zijn te koop via www.lionshuysfeest.nl.